Det svenska språket

Nationaldagen till ära handlar dagens inlägg om det som vi på Glittersubjektet anser vara något av det absolut bästa med Sverige, nämligen det svenska språket:

Svenska språket innehåller bokstäverna å, ä, ö.
På svenska kan man formulera fina ord som t.ex. hjärta, skönhet och ångmaskin.
Här behandlar vi svenska språket med största vördnad och respekt.

Tyvärr finns det de som anser att de 65 000 uppslagsord med 70 000 huvudbetydelser och ytterligare 27 000 betydelsenyanser jämte 5000 idiom som ryms mellan pärmarna i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien inte räcker till. De klagar på språkets struktur och ordens ljud och talar hellre engelska - eller vilket annat språk om helst egentligen - än svenska. För dessa individers skull har vi satt ihop en enklare ordlista, där vanliga engelska vardagsuttryck (i vänstra spalten) ersätts med fullt dugliga, svenska motsvarigheter (i högra spalten).

Ett lämpligt firande av nationaldagen skulle kunna vara att försöka använda samtliga svenska ord i listan och reflektera över hur mycket bättre allting låter på ren svenska än nedstänkt med malplacerade glosor. (Så sluta dissa svenska språket, det är faktiskt väldigt coolt och ganska creddigt.)

boosta - öka, driva
comic - serie
crew - gäng, besättning
faila - misslyckas
losa - förlora
sale - REA, utförsäljning
take away - hämtmat


/Krollsplint, realisten & hycklaren

Kommentarer
Postat av: Ellen

jag uppskattade detta inlägget. mer svenska åt folket, vadå faila?

2011-06-06 @ 17:03:45
URL: http://helpmeclosemyeyes.blogspot.com
Postat av: Krollsplint

Vad trevligt att det föll dig i smaken, kära du! Och visst. Vad är grejen?

2011-06-07 @ 12:34:58
Postat av: Norah

Så sant det där.



Men då måste jag också tillägga att mitt fadresmål (svenskan) och mitt modersmål (engelskan) faller mig lika bra i smaken :)



Men när svenskar lägger in engelska ord i svenskan blir jag så full i skratt för det låter så hemskt! (Fast... jag måste nog erkänna att jag själv hamnat i det träsket. Men då låtsas jag som att jag är så australiensisk att jag tappar svenskan, haha!)



Norah

2011-06-07 @ 21:53:01
URL: http://norahjulia.blogg.se/
Postat av: Norah

Och såklart stavade man fel just nu...



fadersmål*



Förresten hatar jag särskrivningar mer än engelska uttryck :)

2011-06-07 @ 21:54:47
URL: http://norahjulia.blogg.se/
Postat av: Krollsplint

Haha, felstavningar är något som drabbar alla! Men det är klart att engelskan är lika bra som svenskan, och jag använder ju själv engelska ord i mitt svenska tal, trots att jag strider mot det. Helcrazy! För övrigt är jag lite avundsjuk på alla er naturligt-tvåspråkiga individer... ju fler språk desto bättre, egentligen.

2011-06-09 @ 14:27:52
Postat av: Naszfluckah

Hyckleri faller sig naturligt.

Och man kanske ska vara glad att vi lagt oss till med en del angliscismer, istället för att behålla en del fornsvenska ord.

2011-06-09 @ 15:14:46
URL: http://planck.blogg.se/
Postat av: Krollsplint

Men nu missförstås jag? Budskapet var inte: NEJ TILL ANGLISCISMER. Budskapet var: SLUTA VÅLDTA SVENSKA SPRÅKET.

Och ja, hyckleri är en överlevnadsinstinkt från människornas sida!

2011-06-09 @ 18:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0