Interpunktion

Vi ska etablera en sommarskola med språkinriktning och en snobbig attityd! Detta med syftet att till folket sprida vissa detaljerade baskunskaper inom det svenska språket samt, givetvis, för nöjet att håna andras felsteg över myrmarker som vi själva känner oss hyfsat säkra på (men inte tvärsäkra. Även Glittersubjektets skribenter trampar snett bland prepositionsval, genusböjningar och foge-s i sammansättningar.)

En lektion har nog redan passerat, åtminstone om det här inlägget räknas. Men vi börjar om med en snabb och lättfattlig genomgång av enkla interpunktionstecken, eftersom insikten om det korrekta bruket av dessa tycks saknas hos en del aktiva skribenter såsom bloggare, journalister och s.k. copywriters:


. = punkt. En punkt avslutar en mening. En punkt kan också användas tillsammans med decimaler. Efter punkt kommer alltid en versal (stor bokstav), förutom när det gäller efternamn som von Heidenstam och de Carabas.

, = kommatecken. Ett kommatecken utför ungefär samma uppgift som väggarna i ett hus.

" " = ett exempel på citationstecken. Andra varianter är: ' ' och > <. Citationstecken kallas ibland för citattecken. Citationstecken kallas inte för "situationstecken".

' = apostrof. Svenska och engelska apostrofer används på olika sätt. Skriv inte t.ex. Sture's salong eller Paulina's pizzeria. Det är engelskt (och därmed fel).

? = frågetecken. Här på Glittersubjektet undviker vi helst att kombinera frågetecken med utropstecken (se nedan).

! = utropstecken. Det är ett eller tre utropstecken som gäller. Inte två, inte fem, inte tolv. Ett enda brukar räcka. Varför är missbruket av utropstecken så stort, och så accepterat? Vad är det som är så fascinerande med utropstecken? Vart är världen på väg? Hur ska detta sluta?



Nu har vi på ett snabbt och lättfattligt sätt gått igenom interpunktionstecken.
Det var väl, "ku'l"?!!!!!.

/Krollsplint, lite viktig och förmer

Kommentarer
Postat av: Ellen

Haha, åh, tack för detta!

2011-06-13 @ 12:39:05
URL: http://helpmeclosemyeyes.blogspot.com
Postat av: Krollsplint

Tack själv för att du läser och kommenterar! Kul att någon uppskattar mina ansträngningar...

2011-06-13 @ 13:54:53
Postat av: Naszfluckah

Det här låter som ett roligt projekt. Jag skulle be att få vara med om jag trodde att jag kunde leverera så spikrakt sarkastiska, ironiska och nedlåtande inlägg som du. Men det tror jag inte, så du får gärna fortsätta på egen hand!



Du glömde att nämna tre-punkts-regeln...

2011-06-14 @ 22:08:58
Postat av: Krollsplint

Åh, men det tror jag att du kan! Och tack förresten. Kan du inte skriva en lektion till mig? Du kan få ta upp tre-punkts-regeln (som jag inte alls glömde, utan med flit lät bli eftersom jag ville korta ner det). Jag utelämnade även min favorit, semikolon. Det gäller att inte ta med för mycket information, folk hänger inte med då!

2011-06-15 @ 10:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0